preskoči na sadržaj
Vijesti

MEĐUNARODNI DAN PISMENOSTI - KOLIKO PISMENOSTI NAM JE POTREBNO U 21.st?

8. rujna obilježili smo  Međunarodni dan pismenosti. Učenici viših razreda naše škole obilježili su Dan pismenosti čitanjem na šetnici uz rijeku Muru. Peti razredi posudili su nove naslove iz knjižnice i čitali u paru, sedmi su imali sat hrvatskog jezika na otvorenom, a osmi su čitali poeziju .

Što danas znači biti pismen? Čitati, pisati i računati? Da, između ostalog. To je osnovna pismenost. Biti pismen u suvremenom kontekstu znači biti oboružan sa više sklopova pismenosti. 


U svom dokumentu posvećenom pismenostima 21. stoljeća UNESCO, naglašavajući njihovu nužnost za pojedinca i društvo u digitalnom okruženju, naziva ih pismenostima opstanka, preživljavanja (survival literacies) sugerirajući time da je razvoj društva i pojedinca nemoguć bez posjedovanja vještina bitnih šest vrsta pismenosti ( Horton, 2007.) U pismenosti opstanka uvrštava sljedeće:

1. Osnovna pismenost

2. Računalna pismenost

3.Medijska pismenost

4.Obrazovanje na daljinu i e-učenje

5.Kulturalna pismenost

6. Informacijska pismenost

Osnovna i računalna pismenost jasna je sama po sebi , a što je s ostalim pismenostima? Medijska pismenost obuhvaća pristup medijima, njihovo razumijevanje i kritički pristup sadržajima. Obrazovanje na daljinu i e-učenje obuhvaća niz vještina potrebnih za učenje u online okruženju.Odnosi se na sposobnost korištenja elektroničkih sustava za učenje na daljinu. Kulturalna pismenost prema tumačenju UNESCA podrazumijeva znanje kako zemlje, religije, etničke grupe, tradicionalna vjerovanja,simboli, običaji i oralna tradicija utječu na stvaranje, spremanje, zaštitu, arhiviranje, postupanje s informacijama te širenje informacija i znanja korištenjem tehnologija. Informacijska pismenost je najsloženija od navedenih pismenosti jer sadrži elemente svih prethodnih.Informacijska pismenost se poučava u školi i knjižnici, a postoji nekoliko standarda koji daju okvir za poučavanje. UNESCO govori o 11 faza informacijske pismenosti:

  • svijest o informacijskoj potrebi
  • sposobnost definiranja informacijske potrebe koja nastane kada treba riješiti problem ili donijeti odluku
  • sposobnost otkrivanja postoji li potrebna informacija ili ne
  • sposobnost pronalaženja potrebne informacije ako ona postoji
  • sposobnost kreiranja potrebne informacije koja je nedostupna (tzv. stvaranje novog znanja)
  • razumijevanje pronađene informacije ili znanje o tome gdje potražiti pomoć
  • sposobnost organiziranja, analize, interpretacije i evaluacije informacije te vrednovanje izvora
  • sposobnost prijenosa i prezentacije informacije drugima pomoću primjerenih medija
  • znanje kako iskoristiti informaciju za rješavanje problema ili donošenje odluke
  • znanje o tome kako zaštititi, spremiti, zapisati i arhivirati informaciju za ponovno korištenje
  • znanje o tome kako postupiti s informacijom kad više nije potrebna ili kako zaštititi informaciju od zlouporabe 

Biti pismen nije lako....

* podaci za ovaj tekst preuzeti su iz časopisa Zrno (br. 97-98, rujan-prosinac 2011.) , čiji je čitav broj posvećen pismenosti



Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju
objavio: Leona Jug   datum: 14. 9. 2011.


Tražilica

Kalendar
« Travanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
Prikazani događaji


Oglasna ploča

Forum

Arhiva dokumenata




preskoči na navigaciju